img width 300 CAS6139vkEn het bespaart u een duur tripje buitenland…

Er worden door bestuurders en leerkrachten van scholen en kinderopvangorganisaties heel wat bezoekjes gebracht aan locaties waar onderwijs en kinderopvang (en soms ook welzijn en zorg) geïntegreerd zijn. Een aantal geluksvogels heeft de mogelijkheid om inspiratie op te doen in Denemarken, Zweden of Duitsland.
Goed nieuws; om het gevoel van een internationaal IKC te krijgen, hoef je helemaal Nederland niet uit!

In Pijnacker is de stichting Montessori Casa Onderwijs gevestigd. Gestart in 2011 op initiatief van drie leerkrachten die een internationaal Montessori curriculum in Nederland wilden introduceren. De pijlers zijn tweetalig onderwijs, geïntegreerde naschoolse opvang en school, en ze hebben ook driejarigen in de onderbouw. Daarnaast werken zij volgens het ‘all day, all year’ principe: ze zijn open van 8 tot 18 uur, 50 weken per jaar met flexibele vakanties. Dat betekent dat mensen vakantie kunnen opnemen wanneer ze dat willen! Dat werkt vooral heel goed omdat het bij Montessori past: ieder kind heeft zijn eigen leerlijn en tempo, en kan na drie weken vakantie gewoon zijn eigen schoolprogramma weer oppakken.

Daarbij is de kinderopvang in het onderwijs geïntegreerd; er lopen diverse talentvolle medewerkers rond die allerlei activiteiten met kinderen ondernemen en kinderen kunnen zo hun talenten in de volle breedte ontwikkelen. Ook wordt er dagelijks gekookt op Casa. Voor de kleintjes is er een kok, maar natuurlijk helpen ze wel mee. De grotere kinderen koken dagelijks hun eigen eten, dat voor een deel uit de eigen moestuin komt.

Bijzonder op Casa is ook de manier waarop inhoud wordt gegeven aan het tweetalig onderwijs. Op iedere groep (van zo’n 45 kinderen) staan twee leerkrachten. Een Nederlands sprekende leerkracht en een Engels sprekende. De één praat alleen in het Nederlands tegen de kinderen en de ander doet dat alleen in het Engels. Zo krijgen de kinderen vanaf 3 jaar het Engels op een natuurlijke manier aangeleerd. Voor de jongste groep (3-6 jarigen) is er ook de hele dag een pedagogisch medewerker op de groep aanwezig.

Wat ook bijzonder is op Montessori Casa is hoe zij invulling geven aan partnerschap met ouders. Een voorbeeld: Ouders komen tweemaal per jaar een aantal uur op de groep hun eigen kind observeren met behulp van een observatielijst. Deze observatie vormt extra input voor het gesprek tussen ouder-mentor en kind over hoe de ontwikkeling op Casa en ook thuis verloopt.

Kortom, wanneer je rondloopt bij Casa heb je het gevoel even in het buitenland te zijn. Dat komt door het internationale sfeertje, er lijkt meer mogelijk! Op de gangen vind je kleine keukens en langs de muren een lang aanrecht. Buiten vind je onder het afdak werkbanken voor knutselactiviteiten en in de binnentuin lopen tussen de kinderen poezen, kippen en konijnen in het rond. Wat ‘onderwijs-tijd’ en wat ‘ opvang-tijd’ is… dat loopt op Casa helemaal door elkaar heen!

Website van Casa Montessori


 

video vp film

 Samen aan de slag!